THROWING MYSELF IN FRONT OF YOU
Photo: Franz Kimmel
Etwas muss raus, und das bis zur Erschöpfung. Sich vor den anderen hinwerfen, sich zeigen. Was kommt hier zum Vorschein? Wo ist das Pathos in unserem nüchternen Alltag? Welche Emotionen leben wir, drücken wir aus und welche verstecken wir? Die Bühne ist ein Ort der Inszenierung, alles wurde vorher abgesprochen. Ist das "Natürliche" überhaupt als solches zu erkennen und was, wenn man versucht, dieses zu inszenieren?
"[...] In "Throwing myself in front of you" geht es um Emotionen, die echten und die inszenierten, die sichtbaren und die gefühlten. Dynamisch und mit viel Tempo verleihen die drei Tänzer ihren Befindlichkeiten Ausdruck. Sie müssen raus. Das führt dazu, dass sie sich vor den anderen hinwerfen. Bis zur Erschöpfung. [...]" Kerstin Kotlar - Welt Kompakt "[...] Es geht um die Frage nach Authentizität, um Hüllen und die kleinen Geheimnisse. Ist es Fake, sich für einige Minuten in den Dresscode Anzug zu begeben, nur um durch das darauffolgende Krawattenlockern ein erleichterndes Feierabendgefühl zu erleben? Oder ist es Fake, in seinen Anzug zu schlüpfen, um sich damit dann in sein tägliches Arbeitsleben zu stürzen? Die Antwort darauf ist nebensächlich. Denn „Throwing myself in front of you“ verwischt die Grenzen der Bühne als Ort der Inszenierung. Es werden Spielweisen geboten, Intimitäten, die Fassaden durchbrechen, eine Lust am Peinlichen. Mit der Verlegenheit ist es vorbei, irgendwie. [...] Dabei spielt es keine Rolle, ob die Geschichten, die sie dem Publikum erzählen, stimmen oder sie die im Tanz erzählten Emotionen wirklich fühlen. Denn während des ganzen Stücks wirken sie echt. Augen funkeln den Zuschauer an, fixieren ihn. Manchmal herausfordernd, dann wieder zaghaft oder nachdenklich. Ihre Präsenz und die verschiedenen Körperlichkeiten bestechen. [...]" Miriam Althammer - Süddeutsche Zeitung |
“Something must come out. And it must come out to the point of exhaustion. Throwing oneself in front of others, showing oneself. What comes to light here? Where is the pathos in our sober daily lives? Which emotions do we live and express? Which ones do we conceal? The stage is a place for staging; everything has been agreed upon beforehand. Is the ‘natural’ as such even recognizable here? And what would happen if one tried to stage it?
"[...] Throwing myself in front of you’ is about emotions, the real and the staged, the visible and the felt. The three dancers give expression to their sensibilities dynamically and with great speed. They must get out. This leads them to throw themselves in front of the others. To the point of exhaustion....” Kerstin Kotlar – Welt Kompakt “[...] It´s about the question of authenticity, about shells and little secrets. Is it fake to comply with the dress code and wear a suit for a few minutes, only to experience a relieving after-work feeling when the necktie is loosened afterwards? Or is it fake to put on a suit and plunge into one’s daily work life dressed in it? The answer to these questions is beside the point because ‘Throwing myself in front of you’ blurs the boundaries of the stage as a venue for staging. Playfulness is offered, intimacies that break through facades, a delight in the embarrassing. The awkwardness is over, somehow.... It doesn’t matter whether the stories the performers tell the audience are true or whether they really feel the emotions told in the dance, because they seem real throughout the piece. Eyes twinkle at the audience, gazing steadily at the spectators, sometimes challenging, sometimes timid or thoughtful. Their presence and the different physicalities are captivatin. [...]" Miriam Althammer - Süddeutsche Zeitung |
Photos: Franz Kimmel, Dorothee Elfring
|
CHOREOGRAPHY: Stephan Herwig
DANCE: Zufit Simon, Mathias Schwarz, Stephan Herwig
CHOREOGRAPHIC ASSISTANCE: Karen Piewig
LIGHTING DESIGN: Michael Kunitsch
PRESS AND COMMUNICATION: Beate Zeller
PREMIERE: 30. Oktober 2011; schwere reiter, Munich
DURATION: 55 min.
Supported by the Bureau of Cultural Affairs of the Bavarian State Capital Munich, and the Bavarian Association for Contemporary Dance (BLZT), with funding from the Bavarian State Ministry for Science and Art.
DANCE: Zufit Simon, Mathias Schwarz, Stephan Herwig
CHOREOGRAPHIC ASSISTANCE: Karen Piewig
LIGHTING DESIGN: Michael Kunitsch
PRESS AND COMMUNICATION: Beate Zeller
PREMIERE: 30. Oktober 2011; schwere reiter, Munich
DURATION: 55 min.
Supported by the Bureau of Cultural Affairs of the Bavarian State Capital Munich, and the Bavarian Association for Contemporary Dance (BLZT), with funding from the Bavarian State Ministry for Science and Art.