MY BODY IS A MONUMENT
Photo: Filmstill
Das Solo stammt aus dem 2015 entstandenen Stück MONUMENT und versteht sich als ein Manifest der Körperlichkeit. Der Tanz erschafft wiederkehrende skulpturale Bewegungsmuster, die sich sehr bewusst in Raum und Zeit verankern, ohne physische Spuren zu hinterlassen. Wiederaufgenommen wurde das Solo 2021 für die Eröffnung der neuen Spielstätte des schwere reiter, München. 2022 wurde es im Rahmen der 20-jährigen Jubiläumsfeierlichkeiten in verschiedenen Ausstellungsräumen der Pinakothek der Moderne gezeigt und trat dort in einen temporären Dialog mit der vorhandenen Architektur, sowie Kunstwerken des 20. und 21. Jahrhundert. Seit Februar 2024 existieren zwei Kurzfilmversionen von MY BODY IS A MONUMENT. Eine findet in einer Untergrund Situation und die zweite in einem Waldsetting statt. Von einem Close Up auf den Körper öffnet sich die Kameraperspektive mehr und mehr und setzt den tanzenden Körper in einen direkten Dialog mit seinem Umfeld. Ein Manifest der Körperlichkeit entsteht. Wenn die Tänzerin am Ende den Kameraausschnitt verlässt, bleibt der Raum alleine zurück. Der tanzende Körper verbleibt nur noch in der Erinnerung des Betrachters. |
The solo comes from the 2015 piece MONUMENT and sees itself as a manifesto of physicality. The dance creates recurring sculptural movement patterns that are very consciously anchored in space and time without leaving physical traces. The solo was resumed in 2021 for the opening of the new venue of the schwere reiter, Munich. In 2022, it was shown in various exhibition rooms of the Pinakothek der Moderne as part of the 20th anniversary celebrations, where it entered into a temporary dialogue with existing architecture as well as works of art from the 20th and 21st centuries. Two short film versions of MY BODY IS A MONUMENT have existed since february of 2024. One takes place in an underground situation and the second in a forest setting. From a close-up on the body, the camera perspective opens up more and more and places the dancing body in a direct dialog with its surroundings. The result is a manifesto of physicality. When the dancer leaves the camera frame at the end. The dancing body remains only in the viewer's memory. |
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Photos: Alexander Ulbrich / Filmstills
CHOREOGRAPHY: Stephan Herwig DANCE: Anima Henn / Maxwell McCarthy CHOREOGRAPHIC ASSISTANCE: Maxwell McCarthy Duration: 11 min. |
Film: Choreography: Stephan Herwig DANCE: Anima Henn CHOREOGRAPHIC ASSISTANCE: Maxwell McCarthy CINEMATOGROPHY/EDITING: Laura Kansy LIGHTS: Sebastian Giussani SOUND: Daniel Door |
Supported by the Bureau of Cultural Affairs of the Bavarian State Capital Munich